עמוד הבית > גן מגוון / נופר ירושלמי-ספדה
גן מגוון / נופר ירושלמי-ספדה

גן מגוון / נופר ירושלמי-ספדה

שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות הצהרון ה"רגילות"


ילד מיוחד הוא ילד מיוחד על כל המשתמע מכך. כיום בכל מסגרת חינוכית (שמונה כ-30 ילדים) כ- 5% מהילדים (מאובחנים או לא) הינם שונים במעט ויש צורך בהתמודדות או התערבות מיוחדת עבורם. אמנם אנו, אנשי החינוך, תמיד גאים להגיד "כל ילד הוא שונה ומיוחד" אך כאן הכוונה היא מעבר לסיסמא. במקרים רבים צרכיו של ילד כזה שונים מילד אחר בן גילו ולכן, המסגרת החינוכית צריכה להיות ערוכה ומותאמת לכך.

במאמר זה אציג בקצרה את הצד המערכתי בשילוב הילד עם הצרכים המיוחדים ומעט את מבט ההורים בשילוב שכזה.

בבחירת מסגרת עבור ילד מיוחד בראש ובראשונה יש להתייחס לשני פרמטרים:
1.המבנה (ילד לקוי שמיעה יש לשים לב כי המסגרת אקוסטית, לקוי ראייה - הנגשה וכו') מסייגת כי לא חייב בכל המקרים.
2. ההיבט המקצועי של הצוות המטפל.
כשמתקבלת החלטה ושילד בעל צרכים מיוחדים נכנס לגן הצוות צריך להיות מודע לקושי, מודע לאופן השילוב ומטרותיו ומוכן להתחייב (ואין הכוונה למילים יפות ואמפתיה לקבלת האחר אלא מעבר לכך) לשילוב.
שילוב הכוונה לאפשרות שילד בעל קושי או לקות ילמד במסגרת רגילה, מספר שעות או ימים, למרות קשייו במקביל ללמידה במסגרת מיוחדת.  


לילד בעל צרכים מיוחדים ישנן מסגרות חינוכיות מתאימות לקשייו:
גן שפתי
גן טיפולי/ מעוכב התפתחות
גן ללקויות תקשורת
מעון יום שיקומי
גן מיח"א (ללקוי שמיעה)
גן ללקוי ראייה
וכו'
למרבית, גנים אלו נכנסים לאחר תהליך אבחון וועדת השמה. ויכולים ללמוד במסגרות אלה רק לילדים שמלאו להם שלוש או כמעט שלוש (למעט מעון שיקומי). אבל מה קורה עם ילדים אשר ההורים מבקשים בעבורם שילוב חלקי או מסגרת חינוכית לשבוע מלא?! לפני מספר שנים קבע משרד החינוך את "תכנית ההכלה" (תשע"ג) שיעדה - מודל ניהול פדגוגי המכוון לשילוב התלמידים המתקשים וקידומם במסגרת החינוך הרגיל, תוך הרחבת יכולת הכלתם. הכוונה שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל.

אז איך עושים זאת?

נתחיל מהתחלה...
הורים יוצאים מבית החולים עם תינוק רך בזרועותיהם לעיתים עם ידיעה אודות קושי שנתגלה ולעיתים ללא ידיעה. לקויות רבות מתגלות עם הזמן. ואז נוצר מצב שבהרבה מקרים תהליך האבחון והגילוי מתבצע תוך כדי שהילד כבר במסגרת חינוכית. ובשני המקרים שאלת המסגרת החינוכית מאוד קריטית.
כיועצת חינוכית וכאחת שמתאימה מסגרות למידה לילדים, אני יכולה לומר שבאופן אישי אני ממליצה על שילוב של ילד בעל צרכים מיוחדים בסביבה גנית (גן ילדים) על אף הקושי.
אולם, שילוב כזה צריך להיות מושכל ויש להיערך אליו בשיתוף פעולה של ההורים והצוות החינוכי.
צוות הגן צריך לקבל את ההנחיה וההדרכה הנכונה להתמודד על ההורים להיות שקופים בהעברת המידע ועל צוות הגן לעדכן את ההורים בתהליך השילוב.
לצערי, לא כל שילוב מצליח. לעיתים משהו במסגרת החינוכית ובצוות מקשה על הילד ואופן התפתחותו. וכהורים היו ערניים לכל שינוי שמתרחש אצל הילד ובמידת הצורך העריכו את השילוב מחדש.
זכרו תמיד כי טובת הילד/ה היא לנגד עינכם ולא דעת הסביבה ולאחר שתפנימו זאת.
צאו לדרך וחפשו את המסגרת המתאימה, האוהבת, המחבקת, המקדמת עבור הילד/ה שלכם. וכל מה שנותר לי לאחל לכם בהצלחה!


כאן לעזרתכם ולכל שאלה,
נופר ירושלמי-ספדה, יועצת חינוכית